تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۱۴ آذر ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

هجمه «همشهری» به منتقدان قانون حجاب | آقای مهدیان لااقل دوگانه ظالم و مظلوم درست نکنید

محسن مهدیان در شماره امروز همشهری از مظلومیت قانون عفاف و حجاب گفته و مدعی است که منتقدان آن صرفا انگیزه سیاسی دارند و اصلا متن را هم نخوانده‌اند.

هجمه «همشهری» به منتقدان قانون حجاب | آقای مهدیان لااقل دوگانه ظالم و مظلوم درست نکنید

رویداد۲۴| محسن مهدیان مدیرمسئول همشهری با تاکید بر اینکه «حقیقتا باید در مظلومیت حجاب و قانونش گریست» نوشته: «طرف مخالف است، اما خودش هم نمی‌داند چرا و چگونه مخالف است.
حجابی که مطالبه اکثریت جامعه است، امروز در مارپیچ سکوت شبکه‌های اجتماعی گرفتار انفعال رسانه‌ها و خواص و حتی مسئولان و مراکز علمی و دینی شده است.»
او با این ادعا که «مخالفان اجرای این قانون حاضر نیستند به متن قانون نزدیک شوند و آن را بخوانند» نوشته: «چون برهم‌زننده بازار مکاره اتهام‌زنی و موج‌سواری‌های سیاسی است. یک تلقی هیجانی وجود دارد که قانونمندی حجاب یعنی گشت ارشاد و عده‌ای نفع‌شان در این است که این تلقی منفی همچنان در افکار عمومی باقی بماند؛ بنابراین با اصل روشنگری درباره قانون مخالفند و حتی دروغ‌های آشکار درباره قانون می‌بافند. مارپیچ سکوت را بشکنیم و اجازه ندهیم اقلیتی بی‌منطق با نفی قانونمداری بر اکثریت برآشوبند و مروج دیکتاتوری و بی‌حجابی اجباری شوند.»
او در بخش دیگری از این یادداشت نوشته: «درمجموع نظرسنجی‌های نهاد‌های معتبر، وقتی از مردم درباره ضرورت حجاب سؤال می‌شود، اکثریت مطلق معتقد به حجاب هستند ولو شخصا آن‌را کامل رعایت نکنند؛ چنان‌که اگر مکشفه‌ها نیز بدانند پشت پرده بی‌حجابی چه اهریمنان و خبائثی نشسته‌اند، بدون تردید در نوع پوشش خود تجدید نظر می‌کنند.»
در پاسخ به جناب مهدیان، اما باید به نکاتی اشاره و چند سوال را مطرح کنیم:
۱. اینکه اکثریت مطلق معتقد به حجاب معتقد هستند را بر چه مبنایی می‌گویند؟ اخیرا درباره حجاب رفراندوم شده و ما خبر نداریم؟! احتمالا در پاسخ به نظرسنجی‌هایی اشاره می‌کنند که اگر قرار باشد درباره اعتبار یا درستی جامعه آماری آنها سخن بگوییم، مثنوی هفتاد من می‌شود لذا به این سوال اکتفا کنیم که پس این همه زن به قول شما بدپوشش و بدحجاب، از کجا آمده‌اند؟ اگر اقلیت کوچکی هستند، چه نیازی به تصویب قانون جدید است؟ چرا مساله را با همان قوانین موجود و کار فرهنگی حل نمی‌کنید؟
۲. فرمودید که منتقدان به متن نزدیک نمی‌شوند و فقط مخالف‌اند! شماانتقادات را خوانده‌اید؟ مثلا منتقدان می‌پرسند پول این جریمه‌های که قرار است اخذ شود، کجا می‌رود؟ یا چرا باید یک تبعه بیگانه مسئول تذکر به زن ایرانی شود؟ بر چه مبنایی حقوق شهروندی افراد را به خاطر مساله حجاب نقض خواهید کرد؟ مگر کشور زندان است که ممنوع الخروجی را به عنوان مجازات در نظر گرفته‌اید؟ تعریف بی‌عفتی و بدپوششی دقیقا چیست؟
۳. معتقد هستید که منتقدان دنبال موج‌سواری سیاسی هستند حال آنکه در همان قانون به قول شما مظلوم تاکید شده، بدپوششان انگیزه سیاسی ندارند. همچنین از گرفتاری حجاب در مارپیچ سکوت می‌گویید! آن هم در حالی که هر روز از یک ویدیو از امر به معروف در فضای مجازی حاشیه‌ساز می‌شود و ثابت می‌کند که حامیان حجاب بر خلاف ادعای شما اصلا ساکت نمانده‌اند. در موارد مختلفی از همین قانون عفاف و حجاب هم برای تقویت نقش آنها و حمایت از آنها فکر شده است.
۴. نکته دیگر اینکه بهتر است بحث قانون حجاب و مخالفت‌ها با آن را در چارچوب ظالم و مظلوم قرار ندهید. این رویکرد که منتقدان را ظالم بدانید و قانون را مظلوم اصلا نتیجه خوبی ندارد و سبب افزایش تقابل خواهد شد. اگرچه در قانون مورد بحث میان حامیان حجاب و بدحجابان، میان راننده اسنپ و مسافرش، میان صاحب مغازه و مشتری، میان کارفرما و کارمند و ... تا شده، تقابل ایجاد کرده‌اند، اما حداقل گروه مقابل را ظالم نخوانید که شکاف اجتماعی ایجاد شده، از این عمیق‌تر نشود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما